“Wat kost een logo?”
“Wat kost een logo?” dat een vraag die ik vaak gesteld krijg, maar het antwoord is niet zo simpel. Het is vergelijkbaar met de vraag “Wat kost een auto?” Het hangt helemaal af van je wensen en behoeften.

Een goed logo is geen snelle schets, maar het resultaat van een doordacht proces waarin ik de essentie van jouw onderneming vertaal naar een krachtig ontwerp en een herkenbare huisstijl. Het vormt de visuele basis van je merk en laat zien wie je bent. In dit artikel geef ik je inzicht in dat proces: van briefing tot oplevering. Je vindt een duidelijke uitleg over de prijsopbouw, praktische bespaartips en een checklist om goed voorbereid aan de slag te gaan.
Een professioneel logo met huisstijlwijzer begint vanaf €1.500 en kan oplopen tot €2.500 afhankelijk van je wensen en eventuele communicatie-uitingen. Dat lijkt misschien een investering, maar een sterk logo ondersteunt je merk in alles wat je doet en blijft vaak vijf tot tien jaar relevant en krachtig. Zo leg je een solide basis voor een herkenbare en consistente uitstraling.
Logo en huisstijl: de basis van jouw merkidentiteit

Wat is een logo?
Het woord ‘logo’ komt uit het Grieks en betekent ‘woord’. Tegenwoordig staat het voor een grafische uiting die jouw bedrijf visueel herkenbaar maakt. Een logo kan bestaan uit een letter, monogram, typografie, icoon, symbool of een combinatie daarvan. Het mag abstract zijn, zolang het maar past bij jouw merk.
Het beeldmerk
Een goed logo is simpel, herkenbaar en sluit aan bij de identiteit van je onderneming. Het vertelt niet het hele verhaal, maar vangt de essentie. Vaak worden merkwaarden of een opvallend kenmerk van het bedrijf subtiel verwerkt in het ontwerp. Het logo vormt de basis voor je visuele identiteit of ook wel de huisstijl genoemd.
Logo’s zijn maatwerk
Een sterk logo laat zien wie je bent, maakt je onderscheidend en herkenbaar. Elk ontwerp begint met een goede briefing en een sterk idee. Daarna volgt een creatief proces van schetsen, testen en verfijnen tot het klopt. Ook de technische uitwerking is belangrijk, net als de doorvertaling naar andere uitingen binnen je huisstijl.

Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf. Het laat zien wie je bent en zorgt voor herkenning. Het is niet alleen wat je zegt, maar vooral hoe je je presenteert. Denk aan kleur, typografie, vormen en beeld, allemaal bewust gekozen om jouw verhaal te ondersteunen.
Een herkenbare stijl
Een sterke huisstijl zorgt voor een consistente uitstraling, in alles wat je doet. Van het logo en visitekaartje tot de website en een brochure: alles vormt één geheel. Onderdelen als naam, logo, pay-off, kleuren en beeldtaal komen samen in een stijl die jouw merk versterkt.
Een duurzame investering
Met een goed doordachte basis, die past bij de visie van je bedrijf, leg je de fundering voor jaren. Je huisstijl groeit mee en is eenvoudig door te vertalen naar alle communicatie-uitingen. De bijbehorende richtlijnen leg ik vast in een overzichtelijke huisstijlwijzer.
Welke soorten logo’s zijn er?
Woorden en letters
—

Letter(s) of monogram-logo

Typografisch logo (met een twist)
Afbeeldingen en symbolen
—

Abstract of conceptueel logo

Icoon, pictogrammen of symbool-logo

Mascotte-logo
Combinaties
—

Combinatie-logo
Embleem-logo
Een goede briefing
Hoe beter jij weet wat je wilt, hoe sneller en efficiënter ik het kan maken. Met de 3 onderstaande simpele stappen kun jij een perfecte logo design briefing maken. Met die goede briefing kan ik een begroting en een doeltreffend logo maken. Des te minder input je hebt, des te hoger de kosten worden, omdat ik dan moet achterhalen of bedenken wat jij wilt.
Een duidelijke briefing is de basis voor een goede samenwerking. Tijdens de toelichting krijg ik direct gevoel bij de sfeer en cultuur van jouw bedrijf. Zo ontstaat een helder naslagdocument van meestal twee A4’tjes waarmee we het eindresultaat kunnen toetsen. In de briefing kun je opnemen:
- Korte omschrijving van je bedrijf, product of dienst, doelgroep en branche
- Grootte van je bedrijf: zzp’er, startend bedrijf of groter bedrijf
- Visie, missie, strategie en toekomstbeeld
- Kernwaarden (intern) en merkwaarden (extern)
- Unieke kenmerken en onderscheidend vermogen
- Concurrenten
- Eventueel een merkboek of brand manual
- Exacte bedrijfsnaam (inclusief schrijfwijze, URL etc.)
- Eventueel een concept of pay-off
- Belofte aan je klant (USP’s)
- Bestaand ontwerp- of marketingmateriaal
Tips!
Neem de tijd voor een goede briefing. Een gedegen voorbereiding is het halve werk. Hoe beter de input, hoe sneller ik een logo ontwerp dat echt bij jou past.
Betrokken meerdere personen of teams bij het project? Wijs een persoon aan die verantwoordelijk is voor de beslissingen. Te veel meningen en compromissen maken het proces vaak ingewikkelder en het resultaat minder sterk.
Een logo snel en goedkoop laten maken, als ‘even een schetsje uitwerken’, gaat vaak ten koste van de kwaliteit en professionaliteit. Mijn werkwijze richt zich juist op een effectieve aanpak voor het beste resultaat.
Wat kost een logo?
Nu je iets meer weet over de totstandkoming van een logo, kan ik de vraag beantwoorden waar dit artikel om draait. Hieronder leg ik uit hoe de prijs van een logo is opgebouwd. Een logo met huisstijlwijzer kost minimaal € 1500 en kan al snel oplopen tot € 2.500 (eventueel met een doorvertaling naar een communicatie-uiting). Een slimme investering, want sommige logo’s die ik heb ontworpen gaan al 5 tot 10 jaar mee. De uiteindelijke kosten verwerk ik in een heldere offerte.
Wat zit er in de offerte?
De offerte is altijd helder opgebouwd, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Je vindt hierin:
- Een samenvatting van je opdracht
- Een overzicht van alle werkzaamheden
- Een globale of gedetailleerde planning
- Een inschatting van het aantal uren
- Eventuele extra kosten
- De totaalprijs
- Mijn algemene voorwaarden
- En natuurlijk wat je ontvangt: het definitieve logo in alle benodigde formaten, een huisstijlwijzer en eventuele aanvullende communicatie-uitingen.
Wat zit er in het ontwerptraject?
Het traject bestaat doorgaans uit de volgende onderdelen:
- Projectmanagement
- Briefing en overleg (via mail, telefonisch of op locatie)
- Ontwikkelen van concepten en ontwerpen, inclusief feedbackrondes
- Uitwerken en finetunen van het gekozen design, inclusief feedbackrondes
- Technische uitwerking van logo en varianten
- Opmaken van een huisstijlwijzer
- Aanleveren van alle bestanden
Optioneel: kunnen daar nog extra feedbackrondes, presentaties, specifieke logovarianten, communicatie-uitingen, drukproeven of licenties bijkomen.
Waar hangt de prijs vanaf?
Project details
Hoe completer je briefing en aangeleverde informatie, hoe efficiënter het proces.
Bedrijfsgrootte
De aanpak verschilt tussen een zzp’er, startup of groter bedrijf.
Omvang opdracht
Bij een grotere opdracht kan ik meer tegemoetkomen, zoals een gratis briefing op locatie of een gratis ontwerp voor bijvoorbeeld je visitekaartje.
Feedbackrondes
Het aantal feedbackrondes bepaal je zelf. Of je nu snel tevreden bent of graag vaker bijstuurt: alles kan. Extra feedbackrondes worden wel doorberekend, zo houd je grip op tijd én budget.
Presentaties
Wil je feedback ontvangen via e-mail met toelichting in pdf, of liever een persoonlijke presentatie (bij jou, bij mij of online)?
Het eindresultaat
Tips!
Voorkom uurtje factuurtje – Laat alle logo-varianten in één keer maken. Denk vooraf goed na over wat je nodig hebt, zoals social media-versies of varianten met pay offs. Achteraf aanpassen kost extra tijd en geld.
Kies voor een complete uitwerking – Dat zorgt voor een consistente en professionele uitstraling
Mogelijke logovarianten
Kleurmodel: CMYK
Bestandsformaat: (.ai) vector bestand
Doel: Vooral gebruikt voor drukwerk en full colour print
Kleurmodel: PMS
Bestandsformaat: (.ai) vector bestand
Doel: Uitermate geschikt voor huisstijlen en logo’s omdat iedere kleur waar dan ook ter wereld exact gelijk is
Zwart wit logo
Bestandsformaat: .JPG / .AI / .PNG
Doel: Bij drukwerk is zwart-wit kostenbesparend ten opzichte van vierkleurendruk. Tevens kan een zwart-wit logo ingezet worden bij 1 kleuren drukwerk of simpele toepassingen als een kleurenlogo niet kan
Met of zonder pay-offs
Alle combinaties, bestandsformaten en groottes zijn mogelijk
Kleurmodel: RGB (JPG)
Bestandsformaat: .JPG afbeelding(en groot/middel/klein)
Doel: Online gebruik, dit is beeld met achtergrond (kleur)
Kleurmodel: RGB (PNG)
Bestandsformaat: .PNG afbeelding(en groot/middel/klein)
Doel: Online gebruik, dit is een transparant/vrijstaand beeld, het heeft geen achtergrond
Social media logovarianten
Kleurmodel: RGB (JPG)
Bestandsformaat: .JPG afbeelding (en groot/middel/klein)
Doel: Vierkante logo’s voor online gebruik (profielfoto). Versimpeld logo.
Diapositieve logo’s
Alle combinaties, bestandsformaten en groottes zijn mogelijk
De huisstijlwijzer
In de huisstijlwijzer kunnen de volgende richtlijnen worden vastgelegd:
- Alle logovarianten met de juiste kleuren
- Huisstijllettertypes, inclusief online fonts voor web
- Kleurenpalet in CMYK, RGB, HEX en PMS
- Extra: Diapositief gebruik van het logo
- Extra: Aanbevolen papier voor drukwerk
- Extra: Huisstijlelementen en visuele stijl
- Extra: Richtlijnen voor beeldgebruik, fotografie en iconen
- Extra: Logoformaten en plaatsing