Veel mensen denken dat je voor het maken of uitgeven van een boek, een uitgeverij nodig hebt. In lang niet alle gevallen klopt dit. Ook zonder uitgever kun je een boek uitgeven. Het ligt er maar net aan welk doel je hebt met jouw boek.
Doel van het boek
Wil je met jouw boek in de boekhandels komen te liggen? Ja, dan is een uitgeverij in de meeste gevallen handig. Je boekt krijgt een ISBN-nummer, dat nodig is voor de verkoop. De uitgever helpt je bij de opmaak van je boek. En ook de marketing van je boek wordt verzorgd. Bij het bereiken van een groot publiek, kan een uitgeverij je uitstekend helpen. Toch hebben mensen vaak een te rooskleurig beeld bij een uitgeverij. De werkelijkheid is namelijk óók dat de uitgeverij veel geld verdient aan jouw boek. En er weinig voor jou overblijft.
Wil je graag je levensverhaal uitbrengen in boekvorm, puur als documentatie voor het nageslacht? Wil je het 50-jarige bestaan van je bedrijf graag in tekst en beeld vatten? Of wil je een verhalenboek maken, een informatief boekje waarin je kennis deelt, een jaarverslag of lesmateriaal? Dan kun je je boek prima uitgeven zonder uitgever. En kan ik je ook verder helpen. En als je toch graag een ISBN-nummer wilt, dan kan dat ook. Hoe dat werkt? Lees snel verder.
De opmaak van het boek
Het schrijven van het boek, dat laat ik graag aan jou over. Misschien kun je dit helemaal zelf. Of schakel je hierbij de hulp in van een bekende, een collega of een professionele schrijver. Een tegenlezer binnen je familie of een eindredacteur binnen je bedrijf, is ook altijd handig. Als jouw tekst en ook de beelden compleet en digitaal zijn, dan kun je contact met mij opnemen. Ik verzorg dan graag de opmaak van je boek. Van de omslag tot het binnenwerk. Ik maak illustraties als je dat wilt (zoals ik dat bijvoorbeeld heb gedaan voor Kiskadee Days), bewerk eventuele foto’s die je erin wilt (zoals in de boeken van Wies of John) en maak van iedere pagina een grafisch pareltje.
Aanpak bij de opmaak
We maken een afspraak, waarin we al jouw wensen bespreken. Ik maak een offerte van vormgeving en drukwerk bij een derde partij. Een boek maak ik helemaal op maat, zodat de inhoud het best tot z’n recht komt. Ik adviseer je over de afwerking en kan je samples laten zien. Denk aan hard- of softcover, full-cover of zwart/wit, het formaat, laminaat, leeslintjes, gekleurde schutbladen, papiersoorten en nog veel meer. Eerst maken we een concept en bepalen we de lay-out van het binnenwerk. Ook maken we een pakkende omslag met de juiste rugdikte. Daarna gaan we alle pagina’s opmaken. In een vast aantal correctierondes maken wij jouw boek. Uiteindelijk maak ik alle bestanden technisch gereed voor de drukker.
Drukken van het boek
Als het boek helemaal akkoord is, dan is het tijd om je boek te laten drukken. Dit hele proces kan ik voor je verzorgen. Of je nu 10 of 500 exemplaren wilt drukken, dat maakt helemaal niets uit! Bang dat dit kostbaar is? Geen zorgen, drukken is tegenwoordig niet meer alleen mogelijk in extreem hoge oplages. Ook ‘on demand’ kan dit voor een betaalbare prijs. Je kunt zelfs een proefexemplaar laten drukken. Bij wat hogere oplages is dit vaak gratis.
Verspreiding van het boek
Dit verzorg je zelf. Je deelt je boek uit aan familie, vrienden, collega’s, leveranciers, klanten of cursisten. Of verkoopt het in je eigen webshop of op een beurs. Dit is geheel aan jou. Als je je boek graag wilt promoten, dan doe je dit ook zelf. Laat je bijvoorbeeld interviewen door de plaatselijke krant, zoals mijn klant John deed. Of op televisie, zoals mijn klant Gaitri Pagrach. Uiteraard kan ik je helpen bij de vormgeving van eventuele marketing-uitingen. Bijvoorbeeld een advertentie of social media post. Hierbij regel je weer zelf de tekst en ik verzorg de opmaak. Mooi teamwork toch?
P.S. Mocht je jouw boek toch graag uitgeven via een uitgeverij, dan kan ik dat uiteraard ook verzorgen!