In 2020 bestaat Language Partners 50 jaar. Dit gouden jubileum is feestelijk ingeluid met een nieuw logo, een speciaal jubileumlogo en een nieuwe huisstijl, vormgegeven door Meneer Kelderman.
De naam Language Partners wordt gebruikt sinds 2009, maar hun geschiedenis gaat terug naar november 1969 toen zij begonnen als ITA (Instituut voor Talenonderwijs Amsterdam). Language Partners geeft zakelijke taalcursussen in 52 talen: maatwerk in heel Nederland en daarbuiten.
Het nieuwe logo
Het logo is de stille ambassadeur van Language Partners. Aan de communicatieballon in het icoon kun je zien dat hun dienstverlening bestaat uit spreken, schrijven en taal. In het icoon zijn ook de ‘L’ en ‘P’ verwerkt. Daarnaast zit er nog een diepere betekenis achter het logo. De vorm en inhoud van elke dienst die Language Partners levert, wordt bepaald door duur, locatie, niveau, branche, leerstijl en leerdoelen. Vandaar ook de pinpoint in het (vierkante) gebied, dat een specifiek element in hun brede pakket van diensten aanwijst. De transparantie in de gele P staat voor het transparante maatwerk dat Language Partners biedt. Iedereen kan op zijn eigen manier leren, groeien en ontwikkelen.
Het jubileumlogo
Ook heb ik een speciaal 50 jaar jubileumlogo ontwikkeld en gemaakt, dat een jaar lang op diverse communicatie-uitingen gebruikt wordt. Een mooie manier om de mijlpaal van 50 jaar onder de aandacht te brengen!
Het concept voor de huisstijl
Language Partners geeft taalcursussen en de essentie daarvan is duidelijke communicatie. Taal is een essentieel onderdeel van de huisstijl. Het aanbod van de belangrijkste talen van Language Partners komt terug in de uitingen. Elke communicatie-uiting is door middel van de huisstijl toe te spitsen op het doel en de doelgroep. Zo wordt elke communicatie-uiting speels, leerzaam en wordt er direct kennis gedeeld. De cursistenmap is een goed voorbeeld daarvan: de basis van communicatie en een eerste kennismaking is ‘hallo’ en ‘tot ziens’. Dit heb ik verwerkt in de vormgeving.
Gemaakt: logo’s voor grafisch en online, jubileumlogo, huisstijlhandleiding grafisch en online, visitekaartjes, briefpapier (en MS Word-sjabloon), enveloppen, adresstickers, compliments cards, cursusmappen, Powerpoint Presentatie, certificaten (en MS Word-sjabloon), kerstkaart met huisstijlboom (en aankondiging nieuwe huisstijl).
De aanpak
We zijn begonnen met een open gesprek en een briefing. In de briefing zijn o.a. de visie, missie, toekomst, kernwaarden, usp’s, concurrentie en de meerwaarde van Language Partners omschreven. Daarnaast hebben we alle eisen en wensen besproken en dat is vervolgens in een mooie offerte en een plan van aanpak op maat verwerkt. Ik heb alle input vertaald naar drie logoconcepten en schetsmatig uitgewerkt in de belangrijke communicatie-uitingen van Language Partners om zo een mooie lijn en look & feel te krijgen. Deze drie concepten heb ik aan de directie en marketing-afdeling van Language Partners gepresenteerd. Een voorstel sprong er direct uit en dat concept is bijgeschaafd tot het logo en de huisstijl die er nu staat. Het resultaat: een praktisch in gebruik en herkenbaar logo, met sprekende huisstijl, passend bij de identiteit van Language Partners. Een opvallende verschijning in de soms wat stoffige, ouderwetse branche. De huisstijl komt overal terug, zowel online als in grafisch werk.