Wat kost een logo?

Een vraag die ik regelmatig krijg is ‘Wat kost een logo?’ Een simpel antwoord op deze vraag is er niet. Het is eenzelfde soort vraag als ‘Wat kost een auto?’ Ik duik in het DNA van jouw onderneming en vertaal deze naar een doeltreffende vormgeving. Zo krijg je kwalitatieve logo’s op maat met een unieke identiteit, die jaren meegaan. Daarnaast is een visuele identiteit onmisbaar voor jouw bedrijf. Het gaat dus verder dan even een krabbel uitwerken in twee uurtjes. Het begint met een logo en eindigt met een identiteit van jouw onderneming. Met dit artikel wil ik transparantie geven over mijn aanpak. Met een checklist voor een briefing, bespaartips en de prijsbepalers.

Inhoud

 
1. Het verschil tussen een logo en een huisstijl
_

Laat jouw onderneming het juiste verhaal vertellen.

 

2. Welke soorten logo’s zijn er?
_

Van woorden en letter-logo’s, afbeeldingen en symbolen tot combinatielogo’s.

 

3. Een goede briefing
_

Wat kun jij doen? Een handige checklist voor het aanleveren van informatie, laten zien wat je wilt, planning en budget.

 

4. Wat kost een logo?
_

Waar de uren in zitten en waar jij op kunt besparen.

 

5. De uitwerking
_

Wat ik allemaal kan maken voor je, van logo-varianten tot een huisstijlhandboek.

1. Het verschil tussen een logo en een huisstijl

Logo

Geschiedenis
Het woord ‘logo’ is afkomstig uit de Griekse taal en kan worden vertaald als ‘woord’. Een logo of een beeldmerk is een grafische uiting die met een onderneming geassocieerd wordt.

Het beeldmerk
Een logo of beeldmerk kan abstract of conceptueel zijn, bestaan uit een letter(s), een monogram, typografie (met een twist), icoon, pictogram, symbool, embleem of een combinatie van dit alles. Een beeldmerk is een beeld dat overeenkomt met de onderneming. Het is de basis voor de visuele identiteit (corporate identity of huisstijl).

Een logo is maatwerk
Een goed logo laat zien wie je bent. Het is de identiteit van jouw bedrijf en vertelt een verhaal! Met een logo laat je zien wie je bent, onderscheid je je van anderen en ben je herkenbaar. Een succesvol project begint altijd met een complete briefing en elk sterk logo begint met een goed concept. Het is een proces van uitproberen, experimenteren, keuzes maken en bijschaven tot het goed voelt/is. Daarnaast is de technische uitwerking van belang. Doorontwikkeling naar alle ­uitingen laat zien wat het effect is van de huisstijl.


  

Huisstijl

Een huisstijl is de identiteit van jouw bedrijf
Met een goede visuele identiteit (of huisstijl, corporate identity) kun je laten zien wie je bent. Niet alleen zeggen wie je bent, maar het ook echt zijn. Zo onderscheid je je van anderen en ben je herkenbaar. De visuele identiteit van een onderneming is de bewust gekozen stijl van presentatie naar buiten toe.

Een totaalplaatje
Een visuele identiteit kan jouw onderneming het juiste verhaal laten vertellen. Het moet één herkenbare stijl zijn waarmee een onderneming zich visueel presenteert. Een visuele identiteit biedt de visuele elementen om de onderneming zichtbaar te maken. De identiteit is het samenspel van de (merk)naam, logo, de pay-off, kleuren, de typografie (lettertype), vormentaal (stramienen/vlakken/opmaak) en beeldtaal. Dat gebeurt door communicatie-uitingen die op elkaar zijn afgestemd zoals: het logo, visitekaartjes, websites, magazines, advertenties, brochures, etc. Vaak leg je de richtlijnen hiervoor vast in een huisstijlhandboek/blad of een visual styleguide om te zorgen dat deze binnen de organisatie consequent worden toegepast.

Een solide basis
Als je investeert in een goed basisformat, die de visie en het DNA van jouw onderneming weergeeft, dan gaan een logo en visuele identiteit jaren mee. Het is de basis voor doorvertaling naar alle communicatiemiddelen.

3. Een goede briefing

Hoe beter jij weet wat je wilt, hoe sneller en efficiënter ik het kan maken. Met de 3 onderstaande simpele stappen kun jij een perfecte logo design briefing maken. Met die goede briefing kan ik een begroting en een doeltreffend logo maken. Des te minder input je hebt, des te hoger de kosten worden, omdat ik dan moet achterhalen of bedenken wat jij wilt.

1. Informatie aanleveren

Maak een heldere schriftelijke briefing. En licht die later toe, dan kan ik meteen de bedrijfscultuur zien/proeven. Het is altijd fijn om een naslagdocument te hebben om te testen of aan de opdracht voldaan is. Dit kan erin komen te staan:

  • Geef voldoende achtergrondinformatie over jouw bedrijf. Omschrijf kort jouw product, dienst, doelgroep en de branche.
  • Ben je een Solo Entrepreneur, Small Startup of een groot bedrijf?
  • Omschrijf de visie, missie en strategie van jouw onderneming. En hoe je de toekomst ziet.
  • Wat zijn de kernwaarden van jouw onderneming?
  • Wie zijn je grootste concurrenten?
  • Heb je een merkboek, branding- of story manual?
  • Wat is jouw exacte bedrijfsnaam (met/zonder kapitalen, url etc)
  • Waarin onderscheid je je? Wat maakt je uniek?
  • Heb je al een concept en/of pay-off?
  • Wat is jouw belofte aan jouw klant/opdrachtgever (USP’s)?
  • Wat voor voorgaand design en marketingmateriaal is er aanwezig of gebruikt?

Tips!

Neem de tijd. Goede voorbereiding is het halve werk. Des te beter de input, des te sneller ik een treffend logo voor jou kan maken.

Een goede schriftelijke briefing met mondelinge toelichting is het meest effectief.

Zijn er meerdere personen of teams betrokken bij dit project? Maak één persoon verantwoordelijk om knopen door te hakken. Een huisstijl vol compromissen en meningen wordt er vaak niet beter op.

Iets goedkoop en snel willen, is achteraf vaak duur en langzaam.

4. ‘Wat kost een logo?’

Nu je iets meer weet over de totstandkoming van een logo, kan ik de vraag beantwoorden waar dit artikel om draait. Hieronder leg ik uit hoe de prijs van een logo is opgebouwd. Een gemiddeld logo-ontwerp neemt minimaal 8 tot 28 uur in beslag, van een simpel tot een complex logo. Een eenvoudig logo kost minimaal €650,- en kan al snel oplopen tot €2.000,- ex. BTW (eventueel met doorvertaling naar een visuele identiteit). Best goedkoop als je nagaat dat een logo al snel 5 jaar meegaat! De uiteindelijke kosten verwerk ik in een heldere offerte.

Waar is de kostenraming meestal uit opgebouwd:

XX uur   Projectmanagement
XX uur   Briefing (mail/telefonisch of op locatie)
XX uur   Concept(en), meerdere design(s), met x aantal correctierondes
XX uur   Design uitwerken en finetunen, met x aantal correctierondes
XX uur   Technisch uitwerken logo’s
XX uur   Aanleveren van alle logobestanden.

Optioneel:

XX uur   Elke extra correctierondes
XX uur   Presentatievorm (Print/PDF/Powerpoint presentatiel)
XX uur   Presentaties of overleg(en) op locatie
XX uur   Specifieke logovarianten maken
XX uur   Huisstijlblad/-handboek opmaken
XX uur   Doorvertaling naar de visuele identiteit, met correctierondes
XX uur   (Online) Communicatie-uitingen, met correctierondes
XX uur   Maken kleur-/drukproeven
XX uur    Licenties lettertype(n)

—————————————————— +

XXX uur  Het Totaal!

De offerte

Zoals je ziet is het totaalbedrag afhankelijk van de wensen die jij hebt. Aan de hand van een goede briefing kan ik een offerte op maat maken. Hoe ziet zo’n offerte eruit?

  • Een terugkoppeling van je opdracht
  • Omschrijving van mijn activiteiten
  • Planning (globaal of exact)
  • Berekening van het aantal uren
  • Eventueel aanvullende kosten
  • Totaalprijs
  • Algemene voorwaarden

De prijs is afhankelijk van vele facetten:


Project details

Hoe compleet is de briefing en de aanlevering van informatie? Des te beter jij aanlevert, des te minder tijd het kost.

Bedrijfsgrootte
Ben je een Solo Entrepreneur, Small Startup of een groot bedrijf?

Omvang opdracht
Des te groter de opdracht, des te meer ik je tegemoet kan komen, bijvoorbeeld een gratis briefing bij jou op kantoor of een gratis design voor visitekaartjes.

Correcties
Hoeveel correctierondes wil je per onderdeel? Een ronde? Twee rondes? Of wil je een fixed price afspreken?

Presentaties
Hoe wil je dat akkoorden, presentaties en concepten worden behandeld? Volstaat een mail (toelichting) met een pdf? Wil je dat ik voor iedere ronde langskom voor een powerpoint-presentatie? Of spreken we af onder het genot van een kopje koffie en laat ik zien wat er gemaakt is aan de hand van printjes. Bij jou op kantoor of bij mij in de buurt, telefonisch of via Skype.

5. De uitwerking

Hieronder kun je zien wat voor logovarianten ik kan maken en waarvoor ze dienen. Ter bewaking van de huisstijl kan ik een huisstijlblad/-handboek met richtlijnen maken. Zo kun je met iedereen goede afspraken maken over het gebruik van de logo’s en de visuele identiteit. Dit voor consistent gebruik en (kleur)weergave van de huisstijl. 

Tips!

Voorkom uurtje-factuurtje. Alle logo-varianten in een keer laten maken bespaart jou en mij tijd. Achteraf dingen maken (waar niet goed over nagedacht is) kost extra tijd en dus extra geld.

Met een complete uitwerking krijg je een consistente/professionele uitstraling in alle uitingen.

Laat een huisstijlblad maken. Zo is het helder wat de juiste kleuren en logo’s zijn. En kun je zelf aan de slag om bijvoorbeeld promotionele dingen te laten maken bij andere leveranciers.

Mogelijke logovarianten

Kleurmodel: CMYK
Bestandsformaat: (.ai) vector bestand
Doel: Vooral gebruikt voor drukwerk en full colour print

Kleurmodel: PMS
Bestandsformaat: (.ai) vector bestand
Doel: Uitermate geschikt voor huisstijlen en logo’s omdat iedere kleur waar dan ook ter wereld exact gelijk is

Zwart wit logo
Bestandsformaat: .JPG / .AI / .PNG
Doel: Bij drukwerk is zwart-wit kostenbesparend ten opzichte van vierkleurendruk. Tevens kan een zwart-wit logo ingezet worden bij 1 kleuren drukwerk of simpele toepassingen als een kleurenlogo niet kan

Met of zonder pay-offs
Alle combinaties, bestandsformaten en groottes zijn mogelijk

Kleurmodel: RGB (JPG)
Bestandsformaat: .JPG afbeelding(en groot/middel/klein)
Doel: Online gebruik, dit is beeld met achtergrond (kleur)

Kleurmodel: RGB (PNG)
Bestandsformaat: .PNG afbeelding(en groot/middel/klein)
Doel: Online gebruik, dit is een transparant/vrijstaand beeld, het heeft geen achtergrond

Social media logovarianten
Kleurmodel: RGB (JPG)
Bestandsformaat: .JPG afbeelding (en groot/middel/klein)
Doel: Vierkante logo’s voor online gebruik (profielfoto).  Versimpeld logo.

Diapositieve logo’s
Alle combinaties, bestandsformaten en groottes zijn mogelijk

Huisstijlblad/-handboek

 

De volgende richtlijnen worden in het huisstijlblad/-handboek vastgelegd:

  • Het logoconcept (omschreven in tekst)
  • Alle logovarianten met de juiste kleuren
  • Lettertype(n) huisstijl die jouw unieke identiteit reflecteren. Eventueel ook online fonts voor jouw website.
  • Kleurenpalet (cmyk, rgb, hex kleuren, pms)
  • Extra: Diapositief logogebruik
  • Extra: De papierkeuze voor drukwerk
  • Extra: Huisstijl(elementen) of visuele identiteit
  • Extra: Beeld, fotografie of iconengebruik
  • Extra: Logo-groottes en plaatsing

Wil jij een logo laten maken?
Stuur mij een bericht en ik neem contact met je op!

error: Alle content is beschermd!!