Een goede briefing maken voor een logo en huisstijl

Een handige checklist voor het aanleveren van informatie, laten zien wat je wilt, planning en budget.

Wat kun jij doen?

Hoe beter jij weet wat je wilt, hoe sneller en efficiënter ik het kan maken. Met de 3 onderstaande simpele stappen kun jij een perfecte logo design briefing maken. Met die goede briefing kan ik een begroting en een doeltreffend logo maken. Des te minder input je hebt, des te hoger de kosten worden, omdat ik dan moet achterhalen of bedenken wat jij wilt.

Tips!

  • Neem de tijd. Goede voorbereiding is het halve werk. Des te beter de input, des te sneller ik een treffend logo voor jou kan maken.
  • Een goede schriftelijke briefing met mondelinge toelichting is het meest effectief.
  • Zijn er meerdere personen of teams betrokken bij dit project? Maak één persoon verantwoordelijk om knopen door te hakken. Een huisstijl vol compromissen en meningen wordt er vaak niet beter op.
  • Iets goedkoop en snel willen, is achteraf vaak duur en langzaam.

Inhoud

 

1. Informatie aanleveren
_

Maak een heldere schriftelijke briefing. En licht die later toe, dan kan ik meteen de bedrijfscultuur zien/proeven. Het is altijd fijn om een naslagdocument te hebben om te testen of aan de opdracht voldaan is.

 

2. Wat heb je nodig?
_

Wat heb je allemaal nodig? Des te duidelijker de omvang van de opdracht is, des te beter ik je kan helpen en adviseren wat je nodig hebt.

 

3. Planning en budget
_

Wees duidelijk over je planning en budget.

2. Wat heb je nodig?

Wat heb je allemaal nodig? Des te duidelijker de omvang van de opdracht is, des te beter ik je kan helpen en adviseren wat je nodig hebt.

Dit kan erin komen te staan:

Wat voor logo varianten wil je laten maken?
Laat weten/zien wat voor type logo’s je nodig hebt. Zie ook: Mogelijke logovarianten.

Wat voor stijl?
Heb je zelf al nagedacht over de uitstraling (zakelijk, corporate, menselijk, innovatief, ambachtelijk e.d.)? Google eens naar Archetypen voor bedrijven, dat zegt ook veel over de stijl/identiteit van jouw bedrijf

Wat voor kleuren moeten het worden?
Wil je ook de kleuren weten voor online, drukwerk of 2 kleuren PMS drukwerk? Of ben je bijvoorbeeld alleen online actief?

Zoek voorbeelden van wat je mooi/lelijk vindt. 
Maak eventueel een moodboard met je verzameling op bijvoorbeeld Pinterest.

Heb je ook beeld of iconen nodig?
Wat voor soort stijl en boodschap zit je aan te denken?

Welke uitingen heb je straks nodig?
Visitekaartje, advertenties, een autobelettering of website. Laat het weten, dat soort dingen zijn goed mee te nemen in de conceptfase en geven direct een goed beeld van de logo/visuele identiteit.

Heb je een style guide of huisstijlblad nodig?
Ter bewaking van de huisstijl kan ik een huisstijlblad/-handboek met richtlijnen maken. Zo kun je met iedereen goede afspraken maken over het gebruik van de logo’s en de visuele identiteit. Dit voor consistent gebruik en (kleur)weergave van de huisstijl.

3. Planning en budget

Wees duidelijk over je planning en budget.

Beantwoord de volgende vragen:

Omvang project
Wat is de scope van het project?

Overleg
Hoe wil je dat akkoorden, presentaties en concepten worden behandeld. Volstaat een mail (toelichting) met een pdf? Wil je dat ik voor iedere ronde langskom voor een powerpoint-presentatie? Of spreken we af onder het genot van een kopje koffie en laat ik zien wat er gemaakt is aan de hand van printjes. Bij jou op kantoor of bij mij in de buurt, telefonisch of via Skype.

Planning
Wanneer wil je alles af hebben? Een normale doorlooptijd van start tot afronding is meestal 4 tot 6 weken.

Budget
Wellicht heb je al een budget in gedachten. Laat me dat ook weten, het scheelt een hoop tijd/overleg/offertes aanvragen als ik weet wat jouw budget is.

Kennismaken?
Koffie is altijd een goed idee!

error: Alle content is beschermd!!