Skip to content

Werkwijze

In 10 stappen maken we vormgeving die indruk maakt. Hier lees je het creatieve proces van aanvraag tot voltooiing van het project.

Het maken van grafische vormgeving voor bijvoorbeeld een logo, boek, flyer, brochure of illustratie omvat strategische stappen en creatieve invulling. Per project kan de aanpak iets verschillen om het gewenste doel te halen. Deze werkwijze zorgt er op ​​simpele en effectieve wijze voor dat je precies krijgt wat je nodig hebt.

  • Stap 1

    Eerste kennismaking

    Eerste kennismaking

    Elke project begint met leuk contact! Dat kan door een belletje, een mailtje, online aanvraag of misschien een verwijzing. Een korte inleiding is altijd welkom om elkaar te leren kennen. Stel je vraag, stuur je eerste idee of geef alvast aan wat je ongeveer nodig denkt te hebben. Ik denk graag met je mee en hopelijk kan ik je verder helpen.

  • Stap 2

    Briefing

    Briefing

    Vormgeving is samen de handen ineenslaan om iets moois te maken. In een open (online) gesprek bespreken we jouw wensen. Graag kom ik alles te weten over jou of jouw bedrijf, jouw product(en) of dienst(en), de omvang van het project, het doel, de doelgroep en het budget. En ook de verwachtingen en jouw behoefte. Kortom: eerst begrijpen en dan begrepen worden. Samen maken we vormgeving die indruk maakt. Wat er bijvoorbeeld in een briefing voor een logo kan komen, lees je hier.

  • Stap 3

    Offerte, planning en aanbetaling

    Offerte, planning en aanbetaling

    Met de briefing en aangeleverde informatie maak ik een offerte op maat of eerst een globale schatting van de kosten. De offerte bestaat uit de volgende onderdelen: aanpak, planning, urenspecificatie, werkzaamheden, alle gewenste onderdelen, aantal correctierondes en een schatting van alle (extra) kosten (van derden) die bij het project betrokken zijn. Als de offerte akkoord is, dan stuur je deze getekend retour. Als de aanbetaling binnen is, ga ik aan de slag voor je. 

  • Stap 4

    Onderzoek en brainstormen

    Onderzoek en brainstormen

    Ik duik met een frisse blik in jouw wereld. Ik neem alle aangeleverde input kritisch door, doe onderzoek, speur het internet af, bekijk de branche en jouw concurrenten. Zo kan ik de meest doeltreffende en unieke vormgeving maken. Ik bedenk verschillende concepten met elk hun eigen strategie, invalshoek en vorm. 

  • Stap 5

    Conceptvormgeving

    Conceptvormgeving

    Nu komt de vormgeving en het product tot leven. De focus ligt op de vertaling van de concepten naar een vormgeving met de juiste look en feel. Bij boeken maak ik spreads en omslagen met verschillende opzetjes. Bij logo’s en huisstijlen maak ik 2 á 3 logo’s met onderlinge logo,- kleur,- en stijlvarianten. Ook maak ik voorbeelden van communicatie-uitingen zodat je echt het effect van het logo/huisstijl en de look en feel kunt zien.

  • Stap 6

    Conceptvoorstellen en kiezen

    Conceptvoorstellen en kiezen

    Eindelijk is het dan zover, je krijgt een heldere presentatie met concepten en keuzetoelichting! Die kun je laten bezinken en bespreken met familie, vrienden of collega’s. Vervolgens kies jij het meest doeltreffende concept en geef je je feedback. In een vast aantal correctierondes schaven we het gekozen concept bij. Totdat het past bij de gestelde doelen en er een goede solide basis staat.

  • Stap 7

    Uitwerken definitieve vormgeving

    Uitwerken definitieve vormgeving

    Nu volgen de verdere ontwikkeling, verfijningen en correctierondes. De basis wordt consistent uitgewerkt en in geval van drukwerk, drukwerkgereed gemaakt. Zo wordt een boek van voor tot achter opgemaakt. Een logo wordt technisch uitgewerkt, de kleuren worden bepaald, logo-varianten, huisstijlwijzer en bijvoorbeeld visitekaartjes worden uitgewerkt. Indien gewenst worden er (druk)proeven gemaakt, samples opgevraagd, modellen gemaakt of kleuren bekeken. In een vast aantal correctierondes ronden we alles af.

  • Stap 8

    Voltooiing en definitief akkoord

    Voltooiing en definitief akkoord

    Het is zover: het ontwerp wordt definitief goedgekeurd en ik ben klaar om de vormgeving op te leveren! Ik lever je alle benodigde bestanden aan of ik overhandig het eindproduct aan een derde partij, bijvoorbeeld een drukker.

  • STAP 9

    Eventueel drukwerk

    Eventueel drukwerk

    Als we de vormgeving voor bijvoorbeeld een boek, visitekaartjes of flyers hebben gemaakt, moet dat wel gedrukt worden. Wil je het bestellen en het begeleiden van drukwerk uitbesteden? Dan ontzorg ik je met alle liefde en hou je op de hoogte. Als ik de order plaats, dan zijn ook de definitieve kosten van het drukwerk bekend.

  • Stap 10

    Eindfactuur

    Eindfactuur

    Alles is volgens plan verlopen. Jij bent tevreden en hebt gekregen waarom je gevraagd hebt en ik heb weer een mooi project afgerond. Ook zijn nu de definitieve kosten zoals drukwerk, een bepaald aantal stockbeelden, fonts etcetera bekend. Zodra het ontwerp is voltooid en alle relevante bestanden zijn overhandigd aan jou of aan de drukker, is het tijd om mijn eindfactuur bij jou in te dienen.

  • Klaar

    En lift-off!

    En lift-off!

    Met je nieuwe opvallende logo’s of indrukkende drukwerk kun je zelf de wijde wereld in! Dit is vaak pas het begin. Met de uitrol van je huisstijl, implementatie of (boek)promotie kan ik je ook helpen. Voor mij is een geslaagd eindproduct en een blije klant het beste wat ik kan wensen. Ben je blij met het eindresultaat? Dan zou ik het erg waarderen als je een testimonial schrijft of een review op Google op Facebook geeft.

error: © MK - Alle rechten voorbehouden