Deze opdracht begon met een pitch vanuit de SBA. De SBA zocht een vormgever om het SBA magazine periodiek op te maken. Zowel een fysiek als een online magazine. Mijn taak was het vertalen van de wensen van de klant in een fysiek en online magazine. Bij het winnen van de pitch was mijn nieuwe vormgeving voor fysiek en online magazine in de keuze ‘doorslaggevend’.
De SBA wilde graag een online magazine om zo een bredere doelgroep aan te kunnen spreken. In de toekomst zou het fysieke magazine helemaal kunnen verdwijnen. Er zijn vele voordelen aan online magazines. Het online magazine is te bekijken op desktop, tablets en smartphones. Bovendien is alles meetbaar via Google Analytics. Opties zijn geanimeerde fotografie, video en geluid. Ook is het online magazine gemakkelijk te delen via social media e.d.
Na de pitchfase heb ik de vormgeving en de bladformule tot in de puntjes uitgewerkt. Het online en fysieke magazine heb ik opgezet from scratch. Samen met de klant, fotografen, tekstschrijver(s), de drukkerij en het online platform hebben wij een prachtig (online) magazine neergezet. Om de kleuren goed te krijgen zijn er kleur drukproeven op verschillende papiersoorten gemaakt om de kleuren goed te krijgen. Belangrijk bij de vormgeving was een duidelijke connectie tussen het fysieke en online magazine. Het fysieke blad is zo ontworpen dat het aansluit bij de digitale versie. Later in het proces was ik verantwoordelijk voor het algehele verloop van het project, planning en art direction. Er stond al een mooie basis waarmee de dtp’ers gemakkelijk mee aan de slag konden.
Belangrijke onderdelen van het fysieke magazine waren de vele kleuren, die terugkomen vanuit de cursussen die de SBA verzorgt. De exacte kleuren waren nog niet bekend. Daarvoor heb ik drukproeven laten maken om de kleuren goed te laten matchen. Dit heeft gezorgd voor een professionele uitstraling.
Opdrachtgever: Stichting Bedrijfsfonds Apotheken in opdracht van Initium