Voor ALFAM, een kredietmaatschappij en dochteronderneming van ABN AMRO, heb ik het logo en de huisstijl vormgegeven. Voor de vier afzonderlijke merken van ALFAM – Alpha Credit Nederland, Credivance, DEFAM en GreenLoans – heb ik vorm gegeven aan een breed scala aan communicatie- en huisstijluitingen in de bestaande huisstijlen van de desbetreffende merken. Daarnaast heb ik me ook bezig gehouden met de ontwikkeling van concepten en de grafische en interactieve uitwerking daarvan.
Een totaalpakket
Sinds 2003 ben ik verantwoordelijk geweest voor de grafische en interactieve vormgeving en conceptontwikkeling van diverse communicatie- en huisstijluitingen voor ALFAM, Alpha Credit Nederland, Credivance, DEFAM en GreenLoans. Uiteenlopend van visitekaartjes, briefpapier, flyers, brochures, uitnodigingen, leaflets, advertenties, tariefkaarten en handboeken tot gadgets, banners, presentaties, website et cetera. Het drukwerk voor de samenwerkende partijen van Alpha Credit Nederland heb ik vormgegeven in de huisstijl van de betreffende partijen, zoals Hyundai, Harley-Davidson en Opel.
De logo’s
Aan ons werd de vraag gesteld om alle logo’s van Alfam en haar dochters tot een eenheid te maken. Voorheen waren het allemaal verschillende bedrijven met elk hun eigen vormgeving. Om te beginnen hebben we het lettertype Avenir gekozen. Vandaar uit heb ik ieder logo afzonderlijk in een nieuw jasje gestoken, met behoud van de (oude) identiteit. De kleuren zijn zo aangepast dat ze overeenkomen in de verschillende logo’s en nu meer één bedrijf uitstralen.
Brochurelijn en fotografie
Na afronding van het logo-ontwerp hebben we de gehele brochurelijn gerestyled. Ieder bedrijf zal vroeg of laat op zoek moeten gaan naar haar eigen identiteit. Van de wijze van communicatie tot het bepalen van een visuele identiteit. Want hoe vang je een bedrijf in beeld? Ik kon aan de slag met een goede basis, want de positionering en de huisstijl van het bedrijf in woorden lag al klaar. En zo kon ik van start met de volgende kernwaarden: betrouwbaar, samenwerken, eerlijk en transparant en innovatief. Die kernwaarden zijn de basis voor de vormgeving, tekst en beeldkeuze. Tekstschrijvers hebben de teksten geschreven volgens een taalniveau passend bij de doelgroep. In overleg met de tekstschrijvers, klant en vormgeving is de eerste brochure vormgegeven. Belangrijk waren ook de richtlijnen voor fotografie. We hebben eerst gewerkt met stockfoto’s. Later is er een fotograaf op pad gegaan om alle foto’s (opnieuw) te schieten. Soortgelijke en Nederlandse foto’s. In totaal zijn er negen ‘nieuwe’ brochures en vele andere communicatie-uitingen gemaakt. Papier- en kleurkeuzes zijn uitgewerkt en afwerking bepaald. Om vast te leggen hoe we omgaan met beeld, pagina-indeling, kleurgebruik, logoplaatsing en typografie hebben we een huisstijlhandboek ontwikkeld van ruim 50 pagina’s.
Het resultaat:
Websites:
Alfam.nl
Defam.nl
Alphacredit.nl
Credivance.nl
Greenloans.nl
Brochures:
ACN Brochure
Credivance Brochure
Defam Brochure
GreenLoans Brochure
Campagne en concept:
Ontdek het nieuwe DEFAM
Animatie:
Hoe werkt Alpha Credit Nederland
Opdrachtgever: ALFAM en haar merken in opdracht van Initium